Samen de schouders eronder

Het zijn lastige tijden voor werkgevers en ondernemers. Wij zien dat veel ondernemers hun bedrijfsvoering moeten aanpassen om zo goed als mogelijk door de coronacrisis te komen.

Het WSP Zaanstreek-Waterland vindt dat deze bedrijven hierbij best een steuntje in de rug kunnen gebruiken en daarom willen wij hen met de rubriek ‘Samen de schouders eronder’ graag een podium bieden.

Hieronder de bedrijven welke samen de schouders eronder zetten.

Klik op één van de balken, deze opent zich en het bijbehorende artikel verschijnt. Dubbelklik om te sluiten.

 


 

 


Kun je jezelf en je bedrijf kort introduceren?
Bij Agros staan wij (Ik, Pieter van Gemeren, samen met zo’n 35 collega’s verdeeld over meerdere vestigingen in Noord-Holland) ook nu klaar om mensen te ontvangen en te helpen met het vinden en vasthouden van werk. Dat doen we al bijna 20 jaar en met al die ervaring met maatwerk weten we dat ook nu, of misschien wel juist tijdens deze coronacrisis, nog steeds effectief en succesvol te doen.

Wat is de impact van de coronacrisis op jullie branche?
Zowel in het uitzenden als in de re-integratie activiteiten is de impact groot. Vele werkgevers hebben het moeilijk, kandidaten zijn angstig en we moeten ons bewegen binnen de nieuwe spelregels. Kortom: een moeilijke en leerzame periode, die toch ook wel “lekker” uitdagend is.
Hoe heeft jullie bedrijf zich aan de situatie aangepast?
We hebben de eerste periode veelal thuisgewerkt, fysieke gesprekken gewijzigd in beeldbellen en de focus ook op het onderhouden van de contacten met ons netwerk gelegd. Inmiddels zijn al onze kantoren aangepast met looplijnen, doorzichtige schermen, desinfectie-units, desinfectie-gel, mondkapjes, plastic handschoenen etc. We doen er dus alles aan om de activiteiten voor bestaande en nieuwe kandidaten goed op gang te houden.

Kun je een voorbeeld geven van een initiatief dat jullie n.a.v. van corona hebben ondernomen?
Aanpassen kantoorlocaties op basis van Corona protocol, kandidaten vooraf informeren over Corona protocol, beeldbellen, verminder fysieke aanwezigheid van medewerkers op kantoor door thuiswerken en werken in shift waarbij de kantoortijden zijn verruimd.

Heb je nog tips aan andere ondernemers en werkgevers?
Positief zijn helpt bij het doorkomen van deze crisis, kijken naar zaken die wel kunnen in plaats van blijven hangen in dingen die niet meer kunnen. De gevolgen zijn enorm en we kunnen dit met alleen positief denken ook niet het hoofd bieden maar het helpt zeker het inslaan van de weg naar betere tijden. Hoop creëren en de stap naar een hoopvollere en financieel beter toekomst daadwerkelijk realiseren blijft een onderdeel van ons werk dat veel voldoening geeft.

 

PDZ Uitzendbureau

PDZ & de coronacrisis

Mensen aan elkaar verbinden én werk maken van ambities in een dynamisch en inspirerend team waar iedereen beter wordt van elkaar: dat is PDZ. Dat doen we vanuit 14 PDZ-vestigingen in Nederland waarvan 3 in Zaanstreek Waterland. Timo de Regt (algemeen directeur PDZ Uitzendbureau) vertelt hoe het PDZ in deze tijd vergaat. De impact van de coronacrisis op onze branche is groot. Gelukkig zijn wij in diverse sectoren actief en hebben we verliezen op kunnen vangen door kandidaten door te bemiddelen. Dit is in veel gevallen gelukt maar niet in alle en dat raakt ons diep. Wij blijven ons voor de volle 100% inzetten en met ons lokale netwerk hebben we hier mogelijkheden voor.

Doorplaatsen naar andere sectoren

Het lokale netwerk mocht PDZ aan het begin van de coronatijd uitbreiden met een grote bouwmarkt als nieuwe klant. De timing kon niet beter want zo konden we mensen doorplaatsen als magazijn- en kassamedewerker. Mensen die voorheen bijvoorbeeld in het toerisme werkten.

Bijdrage aan de zorgsector

We zijn blij met PDZ Zorg & Welzijn een bijdrage aan de grote zorgvraag te kunnen leveren. Ook met kandidaten die eerst werkzaam waren in andere sectoren. Zo is Rim – voorheen schoonmaakmedewerker in kantoorgebouwen – nu werkzaam als schoonmaakmedewerker in een verzorgingshuis. En vonden artsen in opleiding hun weg naar PDZ. Hun opleiding is gestaakt en zij zijn nu bijvoorbeeld werkzaam als afnemer van coronakweken bij de GGD.

Van werk-naar-werk

Het bemiddelen van kandidaten naar opdrachtgevers in de verschillende sectoren staat voor ons nu centraal. Ons doel is zoveel mogelijk kandidaten aan het werk te houden. De werk-naar-werk vouchers maken het bemiddelen van kandidaten naar een andere opdrachtgever aantrekkelijk. De vouchers kunnen door opdrachtgevers worden ingezet voor het onboardingsprogramma of het volgen van een cursus door de kandidaat. Alles gericht op een snelle inzetbaarheid van de kandidaten in de nieuwe functie. Vanuit Stan Partners is Personeeldeler opgezet. Personeeldeler maakt het collegiaal in- en uitlenen van personeel mogelijk. Overcapaciteit van de ene werkgever kan hiermee door een andere werkgever benut worden.

Talentpoules maken en uitbreiden

Wij kijken vooruit zodat – als de coronamaatregelen verder versoepelen – wij klaarstaan om onze opdrachtgevers van mankracht te voorzien. We houden nauw contact om ons goed op hun vraag voor te kunnen bereiden. We focussen ons nu op de kandidaten, om hen in talentpoules te plaatsen en zijn gericht op het verder uitbreiden van deze poules.

Ontwikkelen van talent

Vanuit PDZ blijven we kandidaten opleiden, ook in deze tijd. Zo is onlangs een grote groep gestart met een taalcursus. De nodige aanpassingen in het lesprogramma zijn gedaan; waar dat eerder klassikaal was, gaat nu alles online.

Tip voor ondernemers

Als tip willen we de ondernemers in Zaanstreek Waterland meegeven: blijf vooruitkijken. Deze coronacrisis gaat voorbij. Hoelang het duurt is de vraag maar benut de tijd die je nu hebt om er straks sterker uit te komen. Wij zijn erop voorbereid. Niet alleen met onze talentpoules maar ook intern ontwikkelen we nieuw talent. Afgelopen maand mochten we 5 nieuwe collega’s verwelkomen en ook komende maand starten er weer nieuwe collega’s. Het online onboardprogramma zorgt dat ze evengoed snel in de PDZ cultuur thuisraken.

#beterwordenvanelkaar #lokaalverbinden #pdzuitzendbureau

HVC. Energie en hergebruik

Kun je jezelf en je bedrijf kort introduceren?

Mijn naam is Christine Schreij en al 13 jaar werkzaam bij HVC als communicatieadviseur. HVC is een duurzaam energie- en afvalbedrijf van 44 gemeenten en 6 waterschappen. We houden ons bezig met het produceren van duurzame energie uit afval, biomassa, zon en wind en leveren dit aan gemeenten, waterschappen en particulieren. Daarnaast zijn we verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van onze aandeelhouders (uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland). Bij 24 gemeenten doen we de afvalinzameling.

Wat is de impact van de coronacrisis op jullie branche?

De impact bij ons is groot. Onze branche behoort tot de vitale bedrijfsgroepen. We blijven de inzameling doen, de afvalbrengstations zijn open, we blijven warmtenetten aanleggen en duurzame energie produceren. Maar uiteraard wel op een dusdanige manier dat dit veilig is voor onze collega’s, klanten en in lijn is met de RIVM-maatregelen.

We zien dat door de coronacrisis het enorm druk is bij de afvalbrengstations en bij de klantenservices van Energie en Inzameling. Ook wordt er door het vele thuiswerken meer afval dan normaal geproduceerd. Dit vraagt de nodige organisatie. Verder zien we dat projecten vertraging oplopen doordat bijvoorbeeld materialen niet geleverd kunnen worden uit het buitenland.

Hoe heeft jullie bedrijf zich aan de situatie aangepast?

Personeel dat thuis kan werken, werkt thuis. Verder zijn er allerlei maatregelen genomen. Bijvoorbeeld het toelaten van een beperkt aantal bezoekers op het afvalbrengstation, medewerkers dragen hesjes met de tekst ‘Houd afstand’. De chauffeurs en beladers zitten niet meer met zijn drieën in de cabine en werken zoveel mogelijk in dezelfde team samenstelling. Ook bij de collega’s die de installaties bedienen zijn maatregelen genomen door in kleinere ploegen en in shifts te werken.

Kun je een voorbeeld geven van een initiatief dat jullie n.a.v. van corona hebben ondernomen?

De collega’s bij inzameling hebben bijvoorbeeld bloemen gekregen en Kanjer-koeken. Verder is er extra aandacht voor de interne communicatie. Zo laten we in vlogs en selfies aan elkaar zien hoe we in deze tijden aan het werk zijn (zie onderstaande video, red.).

Heb je nog tips aan andere ondernemers en werkgevers?

Luister goed naar wat medewerkers belangrijk vinden om zich veilig te voelen en handel daar dan naar. Naast alle maatregelen hebben we bij onze Klantenservice bijvoorbeeld afzetlinten gespannen.  Het is geen fraai gezicht, maar het zorgt wel voor minder verkeer door de ruimte. Dit geeft meer rust voor de medewerkers.

VHC Jongens BV

Kun je jezelf en je bedrijf kort introduceren?

Ik ben Lars Koerts, werkzaam op de afdeling marketing en communicatie. Samen met een team van designers, chefs en communicatiespecialisten verzorg ik alle off- en online uitingen en initiatieven voor onder meer VHC Jongens BV.

VHC Jongens BV is een horecagroothandel in Oostzaan welke de volle breedte van de horeca in (groot) Noord-Holland bedient.

Wat is de impact van de coronacrisis op jullie branche?

De impact van de coronacrisis is enorm. Als gevolg van de abrupte sluiting van de horeca, hebben de meeste horecaondernemingen hun omzet van de ene op de andere dag zien verdampen. Het opvangen van deze daling, vergen het nodige aanpassingsvermogen en inventiviteit binnen de branche.

Hoe heeft jullie bedrijf zich aan de situatie aangepast?

Eén van de maatregelen de wij hebben genomen is het openstellen van onze groothandel voor consumenten. Ook is in korte tijd een webshop gebouwd en de bijbehorende pick-up service gelanceerd om het aantal contactmomenten voor de klant zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast ontlasten wij supermarkten door hen te helpen bij het bevoorraden van hun winkels en in de distributiecentra.

Verantwoordelijkheid nemen

Het zijn aanpassingen die zijn gedaan om een deel van onze omzetdaling te compenseren, maar vooral om als vitaal aangemerkt bedrijf onze verantwoordelijkheid te nemen. Zo helpen wij supermarkten met het bevoorraden van hun winkels en kan de consument bij ons terecht voor schaarse producten als toiletpapier, pasta en afbakbroden.

Een andere focus: behoud van zoveel mogelijk horeca

Daarnaast doen wij er alles aan om onze klanten zo goed mogelijk bij te staan. Dat deden we altijd al, maar nu met een andere focus: behoud van zoveel mogelijk horeca.

Advies

Dat doen we enerzijds door horecaondernemers te adviseren over hoe zij de financiële lasten dragelijker kunnen maken middels de steunmaatregelen overheid, belastingdienst, banken etc.. Anderzijds door de commerciële kansen in kaart te brengen.

Begeleiding

Denk aan begeleiding op het gebied van delivery, take-away en thema foodboxen:

  • borrelbox
  • barbecuebox
  • moederdagbox etc.

Kun je een voorbeeld geven van een initiatief dat jullie n.a.v. van corona hebben ondernomen?

Om horecabedrijven te ondersteunen met het opstarten van een afhaal- en bezorgservice, hebben wij een nieuw initiatief gelanceerd: ‘Aan Tafel’.

Aan Tafel

Met dit initiatief bieden chefs Rik van Diepen (VHC Jongens BV) en Maarten Hogeveen (JustHoreca) inspiratie voor lekkere en betaalbare maaltijden. Alle ingrediënten lenen zich perfect voor afhalen en bezorging, zodat restaurants de topkwaliteit ook op het bord bij de gast thuis kunnen garanderen. De voor-, hoofd- en nagerechten worden gepresenteerd op een speciaal ingerichte ‘Aan Tafel’-pagina op onze website.

Elke week worden hier nieuwe gerechten toegevoegd. Tevens hebben wij een handleiding beschikbaar gesteld met richtlijnen en handvatten voor het opstarten van een succesvolle afhaal- en bezorgservice.

Bloemen voor de zorg

Buiten onze helpende hand naar de horeca hebben wij meegewerkt aan onder meer het initiatief ‘Bloemen voor de zorg’, waarbij Evean hun zorgpersoneel een fleurig steuntje in de heeft gegeven. VHC Jongens faciliteerde kosteloos de distributie en het transport om hun dankbaarheid naar de zorg te tonen.

Voedselbank

Daarnaast is de nood bij de voedselbank ons niet ontgaan en dragen wij bij aan een volwaardig voedselpakket van de Voedselbank voor de mensen die dit het hardst nodig hebben.

Heb je nog tips aan andere ondernemers en werkgevers?

Denk als ondernemer vooruit en onderneem actie waar mogelijk. Natuurlijk heeft niemand nog absolute zekerheid, maar de verwachting is dat take-away en delivery ook na de opening van de horeca een belangrijk onderdeel van de horeca blijven.

Advies nodig?

Indien wij u kunnen adviseren bij het opstarten van een take-away en delivery service, stuur ons dan een mail: takeawaysupport@vhcjongensbv.nlSamen de schouders eronder!